Categories
Uncategorized

Durere sau placere?

am un sirag de idei, cam in aceiasi tema, ce m-a tinut sa tot rescriu, ba continutul, ba titul, considerand mereu altceva mai relevant.. ca o discutie cu mine insumi, pana cand am inteles ca toate individual pot fi relevante pentru voi..

Diferenta dintre placere si durere este deseori rimtul, atentia, prezenta cu care putem simti, percepe, analiza sursa emitenta.

Putem vorbi de sensibilitate fara un sistem nervos? simti (corect) printre inflamatii si tensiuni? si apoi controla cu adevarat ceva fara a simti? 

Durerea ca si o congestie, dezordine, exces, buruiaj informational. Iar placerea, o simfonie, avand cadenta, claritate, ordine, sincronizare, indiferent de complexitate.

Amandoua ne captureaza, dirijeaza atentia, energia si astfel vazute si ca unelte tantrice, spirituale. 

Durerea ne aduce in momentul prezent – fiind greu de ignorat, iar placerea poate sa distraga – daca nu este traita constient. Durerea te aduna, o energie a compresiei, placerea este insa vazuta ca sursa a expansiunii.

Cand esti atat de adunat in tine insuti, este greu si sa vezi, asculti, crezi ca exista si altceva, singura filtru de perceptie al realitatii, ajungand acest “adapost” interior (perceptia devine ingusta, empatia scade).

Iar invaluirea de placere, te poate dispersa, similar vei pierde contactul cu realitatea, uiti de limitele tale (si ale celorlalti).

Imaginati-va o discutie intre un suflet in Durere cu altul aflat in Placere, asemenea unor limbi straine, doua asa-zise realitati, ambele departe de adevar.

As vrea sa va povestesc mai mult despre Tantra, despre incluziune, despre Dumnezeul care este “si asta si asta”, atat in tine cat si in exterior, si in placere nu doar in suferinta. Sa exploram aceste pozibilitati ca si instrumente, de prezenta, de realizare, respectiv sa intelegem cum sa le transformam incat sa fie folositoare.


Una dintre ipostazele cele mai cunoscute ale lui Shiva, este meditatia. Iar dintre atribute, forma sa de detasare, de impartialitate, cu care a reusit sa ofere solutii in cele mai complexe situatii.

Detasarea nu inseamna o deconectare; ci o perspectiva participanta, prezenta, dar ne-afectata (spre ex. de presiunea determinarii unui raspuns).

Meditatia, sub forma de japa – respectiv cu o mantra specifica – ne-ar putea ajuta in a aduce prezenta necesara, si naviga corect printre aceste stari, implini si integra corespunzator.

Pe de alta parte si o simpla meditatie ne-ar ajuta in a dezasocia evenimentele, senzatile, sursele participative si aborda cu solutii independente, sau gasi un traseu, o solutie holistica.


Durerea este cel mai des asociata cu prima chakra (Muladhara) iar cea de-a doua chakra (Svadishtana) cu placerea.

Provocarile spre placere, pot include dezechilibre fizice, emotionale, de comportament sau energetice:

  • Muladhara
    •  fizic
      • dureri de spate partea de jos (coccsacral-lombar)
      • probleme cu picioarele, in special talpile, genunchii
      • constipatie sau digestie lenta
      • imunitate scazuta
    • emotional (frica, anxietate, ipsa increderii in ceilalalti, lume)
    • energetice
      • senzatia de deconectare (perceputa si emotional)
      • polarizari intre materialism excesiv si neglijare nevoi fizice
      • lipsa suport in implinirea / manifestarea dorintelor sau obiectivelor
    • comportamental
      • hiper-activ – atasament excesiv material, lacomie sau frica de pierdere
      • sub-activa: apatie (inclusiv lipsa motivationala, evitare responsabilitate)
  • Svadishtana
    • fizice
      • probleme ginecologice (femei) sau disfunctii sexuale, urinare
      • dureri lombare si tensiuni in zona soldurilor
      • digestive – intestin inferior
    • emotionale
      • reprimare sau dificultate in exprimarea emotilor
      • instabilitate vs. hiper sensibilitate
      • sentimente de vinovatie fata de placere sau dorinte
      • probleme in relatii (dependenta emotionala)
    • energetice
      • apatie, dorinte excesive sau dependente
      • blocaje creative
      • frica de schimbare
    • comportamentale
      • hiper-activa: preocupari escesive pentru placere, impulsivitate, relatii toxice
      • sub-activa: lipsa motivatiei, frica de intimitate, rigiditate

Exista multe practici in Tantra si Yoga pentru a aborda cat mai precis aceste incercari sau dezechilibre. Dar, in aceste vremuri suntem tentati in a evita, evada orice confruntare.

Dar ce se rezolva cu un nou start, cu un reset, cu a evita? Nici macar in sistemele simple, cum ar fi un calculator, un reset sau suprimarea erorilor nu sunt solutia problemei. Cum ar putea functiona atunci la scari si complexitati mai mari?

Sau ne desconsideram capacitatea, merituozitatea, rabdarea sau disciplina pentru a pasi pe un drum care va aduce solutia.

Cand suferi multi, ai curajul sa ceri Divinitatii sa te puna pe drumul corect? si chiar daca nu iti place, doare, e impotriva gandurilor tale, sa pasesti pe el, sa te predai complet?

Daca esti ranit in dragoste, poti intalni o filozofie ce minimalizeaza emotiile, si cu aceiasi putere de a iubi poti deveni fanatic. Salvat de la o boala grea, prin alimentatie, poti ajunge un doctor in nutritie. Iar prin esuarea educatiei religioase in care te-ai nascut, ambasador intr-una opusa. Desigur, putem creste expertiza in a ne apara sau a indeparta in viitor suferinte.

Dar am invatat oare lectia? Am procesat? iertat? sau ne regasim intr-un ciclu cu variatiuni pe aceiasi tema?


Drumul pe care eu pasesc, este mai nisat, iar invataturile pe care le-am primit de la guruji, destul de atent selectionate, particularizate situatiei mele. Insa, am primit binecuvantarea si invitatia de a asista la mai multe procese, in special cele adresate unui grup ceva trece intensiv prin majoritatea practicilor importante; spre exemplu prin toate chakrele, cu intentia de a invata, preda, impartasi mai departe.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *